Eetbare QR-codes op sushi, een nieuw uitvinding op het gebied van sushi?

05-09-2013 19:08

 

 

  Bron foto

 

Het plaatsen van QR codes op sushi wordt als dé oplossing gezien om duurzaam sushi te serveren en dit duidelijk te maken aan klanten door sushi restaurants in Amerika.


Men kent het tegenwoordig wel, de QR-code (het staat voor quick response). Het is een tweedimensionale code of matrix code ontwikkeld door een Japanse bedrijf, genaamd ‘’Denso-wave’’ in 1994. Met deze QR-code kunnen onder andere bedrijven, data (zoals domeinnamen en teksten) vertalen in een te scannen tweedimensionale barcode. Gebruikers van de QR-codes kunnen met behulp van een software (zoals een app) op hun mobiel de code in scannen en naar de desbetreffende website gestuurd worden. Het is dus een heel handige tool voor mensen die meer informatie willen weten over iets.

 

  Bron foto


Maar wat heeft dit nou te maken met duurzaam sushi en hoe werkt het dan?
De laatste tijd komen er steeds meer visfraude (vis wordt vals gelabeld) wereldwijd voor en dus ook in Amerika. Hierbij wordt (goekoper) variant vis voorgedaan als een duurder soort vis in de vishandel. De uiteindelijke koper krijgt dan een andere vissoort geleverd dan was besteld. In Californië is het zelfs zo erg, dat een onderzoek verklaarde dat één derde van de vis in sushi niet de echte vis was dat sushi restaurants beweerden (dus een andere soort vis voor in de plaats). Hierdoor nam de geloofwaardigheid van klanten in duurzame vis in sushi restaurants af. Dit alles leidden tot slechtere verkoop van sushi.


Als oplossing voor dit probleem bedacht chef (Rob Ruiz) van ‘’Harney’s Sushi’’ in Amerika, eetbare QR-codes die worden gedrukt op rijstpaper met inkt (op waterbasis) en vastgemaakt aan de sushi’s van hun restaurant. Klanten die hun smartphones gebruiken om de QR-code te scannen, kunnen de vis prijsmarkt informatie, de gezichten van de vissers achter de vangst en de plaats waar de vis is gevangen, van het desbetreffende vis zien. Hierdoor weten de klanten precies of ze de daadwerkelijke sushi geserveerd krijgen dat door de restaurant wordt beweerd. Sinds het toepassen van QR-codes op sushi is de verkoop van Harney sashimi's verdubbeld en andere lokale restaurants zijn ook van plan om QR-codes toe te passen voor hun eigen sushi’s.

 

   Bron foto

 

Wordt dit de nieuwe trend om meer klanten te trekken door sushi restaurants? Wie weet zien we binnenkort ook in Nederland de QR-codes op de sushi’s in restaurants. Dan pak je straks je smartphone en check je gewoon even waar jouw sushi vis is gevangen of hoe ze hebben geleefd. Hoe vet zou dat zijn!

comments powered by Disqus